Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI TKR SMK Negeri 2 Baubau Tahun Pelajaran 2018/2019

Authors

  • Rasyid Ebe SMK Negeri 2 Baubau

DOI:

https://doi.org/10.55340/fkip.v8i1.292

Keywords:

Cooperatif Learning (STAD), Motivation, Learning outcomes

Abstract

Problems in this research are how is (1) learning motivation of grade XI TKR students at SMK Negeri 2 Baubau taught by using cooperative learning model of STAD  type, (2)the learning outcomes of grade XI TKR student at SMK Negeri 2 Baubau taught by using cooperative learning model of STAD type, (3) the influence of cooperative learning model of STAD type toward learning motivation of grade XI TKR student at SMK Negeri 2 Baubau, (4) the influence of cooperative learning model of STAD type toward learning outcomes of grade XI TKR student at SMK Negeri 2 Baubau. The reseacrh used quasy experimental design.  Research population are the entire students of grade XI TKR of  second semester at SMK Negeri 2 Baubau, academic year 2018/2019. The sample are students of grade XI TKR 1 and grade XI TKR 2 consisted of 61 students. Samples chosen through simple random sampling technique. Data obtained by using questionnaire and test. The research result revealed that (1) student’s learning motivation in the control class after the treatment is 90.90 and in very high categories, while in experiment class is 104.16 and in very high categories; (2) students learning outcomes in control class after the treatment is 74.24 and in very high categories,while in experiment class is 83.84and in very high categories; (3) the implementation of cooperative learning model of STAD type give positive influence toward learning motivation and learning outcomes of grade XI TKR students at SMK Negeri 2 Baubau.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arjanggi. (2010). Metode Pembelajaran Tutor Teman Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Berdasar Regulasi-Diri. MAKARA, SOSIAL HUMANIORA, 14(2), 91–97.

Diana, S., & Djusmaini, P. (2017). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN FISIKA BERBASIS KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DALAM PROBLEM-BASED LEARNING. 6(April), 125–135.

Diani, R. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Pendidikan Karakter dengan Model Problem Based Instruction. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(3=2), 241–253.

Evairawati. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, dan Hasil Belajar Biologi pada Siswa kelas XI IPA1 SMAN 5 Pare-pare. Universitas Negeri Makassar.

Fahradina, A. & S. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Peserta didik SMP dengan Menggunakan Model Investigasi Kelompok. Jurnal Didaktik Biologi, 1(1).

Hadis, A. (2008). Psikologi Dalam Pendidikan. Alfabeta.

Hamzah B. Uno. (2014). Teori Motivasi & Pengukurannya. Bumi Aksara.

Ibrahim, M. (2000). Pembelajaran Kooperatif. Unesa University Press.

Isjoni. (2009). Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi antar Peserta Didik. Pustaka Pelajar.

Lusiana, A. (2011). Pembelajaran Biologi dengan Model STAD (Steams Achievements Division) Ditinjau Dari Hasil Belajar, Motivasi belajar, dan kreativitas siswa. Universitas Sebelas Maret.

M. A. Hertiavi dkk. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(2010), 53–57.

Muchsin. (2016). Model pengembangan learning community dalam pembelajaran bahasa Inggris terhadap peningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam Ijtimaiyya, 9(1).

Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004 (Pertanyaan dan Jawaban). Grasindo.

Prayitno. (2010). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Rineka Cipta.

Rahmi, K. (2011). Penerapan Model Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VII SMPN 1 Padang Tahun Pelajaran 2010/2011. Universitas Negeri Padang.

Raudhah, A. & M. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI IPA Sma Nurul Falah Pekanbaru. Lectura, 4(1), 54–62.

Robert E, S. (2005). Cooperative Learning (Teori, Riset, dan Praktik). Nusa Media.

Rokhmatika, S., Harlita dan Prayetno, A. (2012). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Dipadu Kooperatif STAD Terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau dari Kemampuan Akademik. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2), 72–83.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT. Raja Grafindo Persada.

Subyakto. (2009). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Steams Achievements Division) Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri Se Wilayah Ngawi Timur. UNS.

Sulastri Yeti & Rochintaniawati Diana. (2009). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Pembelajaran Biologi Di SMPN 2 Cimalaka. Jurnal Pengajaran MIPA, 13(1).

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Kencana.

Downloads

Published

2020-01-01

Issue

Section

Articles